مهراز کارت، بیمه دندانپزشکی، کارت تخفیف دندانپزشکی

50% کاهش هزینه های دندانپزشکی، دندانپزشکی ارزان

مهراز کارت، بیمه دندانپزشکی، کارت تخفیف دندانپزشکی

50% کاهش هزینه های دندانپزشکی، دندانپزشکی ارزان

  • ۰
  • ۰

انواع جراحی لثه

برای برخی از مشکلاتی که برای دهان و دندان پیش می‌آید، تنها راه درمان جراحی لثه است. جراحی لثه روش‌های مختلفی دارد که الزام آن را پزشک متخصص مشخص می‌کند. از نشانه‌های سلامت لثه، رنگ صورتی و عدم وجود هرگونه لک بر روی آن است.

معمول‌ترین علت ایجاد بیماری‌های لثه زمانی است که به دلیل تجمع باکتری و ایجاد پلاک‌های زیاد، عفونت ایجاد شود. پزشک با کمک مواردی مثل عکسبرداری از دندان، سابقه بیماری‌های دهان و دندان بیمار، عفونت و آبسه یا تحلیل لثه‌ها تصمیم به جراحی لثه می‌گیرد. از علاوم بیماری‌‌های لثه، بوی بد دهان، رنگ قهوه‌ای انتهای دندان‌ها، قرمزی و التهاب لثه، خونریزی بعد از مسواک زدن و نمایان شدن قسمت پایینی دندان‌ و ریشه است.

بیماری لثه اگر در مراحل ابتدایی درمان نشود به بیماری پیشرفته لثه (پریودنتیت) تبدیل خواهد شد که عوارضی مانند تحلیل شدید استخوان لثه، آبسه و افتاد دندان‌ها را به همراه خواهد داشت. این موارد ارتباطی با سن ندارد و تنها کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان مسبب این عامل است. منشاء برخی از مشکلات قلبی و مغزی نیز می‌تواند بیماری‌های لثه و باکتری‌هایی باشد که در دهان تجمع کرده‌اند.

انواع جراحی لثه

جراحی فلپ: در این حالت جراح، لثه را باز کرده و عقب می‌زند و عفونت و باکتری‌ها را از آن خارج می‌کند. در واقع یک پاکسازی کامل انجام می‌دهد. سپس آن را بخیه می‌زند. در این حالت بافت لثه بر روی دندان نیز محکم می‌شود.

پیوند بافت نرم: در این مدل جراحی پزشک، بافتی را از بخشی دیگر دهان مثل سقف دهان برداشته و آن را به لثه پیوند می‌دهد. این نوع جراحی زمانی لازم می‌شود که بخشی از لثه عقب رفته یا در جراحی برداشته شده است و باید جایگزین شود. به خصوص در مواقعی که ریشه بیرون زده است، عمل پیوند بسیار ضروری است.

افزایش طول تاج دندان: در صورت استفاده از این روش طول دندان‌ها بلندتر به نظر می‌رسد زیرا پلاک‌ها و جرم‌ها باقی مانده بر روی خط لثه برداشته می‌شوند. این روش علاوه بر خاصیت درمانی، کاربرد زیبایی نیز دارد و در اصلاح طرح لبخند موثر است.

جراحی بافت لثه: اگر عفونت لثه زیاد باشد، راه‌حل آن این است که پزشک لثه را برداشته تا دسترسی به نواحی آسیب‌دیده پیدا کند. سپس با پاکسازی عمیق جرم و پلاک‌ها، لثه مجددا بر روی دندان قرار گرفته و بخیه زده می‌شود.

پیوند استخوان: اگر بیماری لثه پیشرفت زیادی داشته باشد از روش پیوند استخوان استفاده می‌شود تا بافت ‌استخوانی و نرم لثه ترمیم شوند. در این مدل جراحی بافت لثه از دهان خارج شده و بخش‌های آسیب‌دیده جدا و پاکسازی می‌شوند. سپس با مواد طبیعی یا مصنوعی، استخوان پر شده و روکش می‌شود. در آخر بافت لثه در محل مورد نظر بخیه زده می‌شود. بهبودی کامل این روش نیاز به زمان دارد تا استخوان و بافت نرم در محل تشکیل شود.

جراحی لیزر: از لیزر برای برداشتن بافت نواحی آسیب دیده استفاده می‌شود. مزیت این روش این است که بافت سالم لثه در محل خود باقی مانده و تنها بخش‌های آسیب‌دیده با استفاده از لیزر ترمیم و برداشته می‌شوند. عمل لیزر لثه کاهش خطر خونریزی لثه، التهاب و کوتاه بودن زمان درمان را به دنبال دارد. این روش تحریک رشد مجدد بافت و پیوند دوباره‌ی بافت به دندان را به همراه دارد. در جراحی لیزر، طول موج لیزر به درون لثه نفوذ کرده و باکتری‌های عفونی را تبخیر می‌کند.

روش جراحی لثه‌

برای جراحی لثه اغلب از روش بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و اغلب در یک جلسه قابل انجام است. زمان جراحی لثه بستگی به میزان آسیبی که به آن وارد شده است، دارد. پزشک در ابتدا با ایجاد برشی بر روی لثه به بررسی ریشه دندان می‌پردازد، تا بتواند هرگونه عفونت و باکتری را پاکسازی کند.

بعد از این پاکسازی عمیق، اقدامات دیگری مانند بازسازی و پیوند روی لثه انجام می‌شود. در آخر لثه بخیه زده می‌شود و بعد از حدود 10 روز با مراجعه مجدد به پزشک، بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

دلایل جراحی لثه

جراحی لثه به دلایل مختلف الزام پیدا می‌کند از جمله جمع شدن باکتری و عفونت، تحلیل لثه‌ به دلیل ارتودنسی، جراحی لثه برای روکش دندان از دلایل شایع جراحی لثه هستند. همچنین ضخیم کردن بافت لثه و پوشش ریشه‌های دندان، هم برای افرادی که به دلایل طبیعی یا مواردی مثل مسواک زدن شدید، لثه پوشش مناسبی ندارند توصیه می‌شود. هنگامی که لثه به میزان کافی روی سطح ریشه را نپوشانده باشد، خطر عفونت یا حساسیت دندان به غذا و مایعات گرم و سرد و هوا بسیار زیاد است.

نکته مهم این است که دلایلی مانند ارتودنسی به تنهایی عامل تحلیل لثه نیستند. یعنی ارتودنسی دندان به طور مستقیم منجر به تحلیل لثه‌ها نمی‌شود. دلیل اصلی ایجاد پلاک‌هایی بر روی دندان است که مواد اسیدی ترشح می‌کنند و عامل آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

اگر بهداشت دندان‌ها به خوبی رعایت نشود، پلاک‌های میکروبی بر روی لثه‌ها جمع خواهد شد. جرم‌هایی که بر روی لثه جمع می‌شوند را به راحتی می‌توان جرم‌گیری کرد اما جرم‌های زیر لثه‌ای با جراحی قابل جرم‌گیری هستند. مسواک زدن زیاد و با فشار، استعمال دخانیات و بیماری‌های مزمن و دیابت و مصرف برخی داروها نیز از دیگر دلایل بیماری‌های لثه هستند.

بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه، پزشک توصیه‌ها را برای بهبودی سریع‌تر به بیمار می‌کند. نکاتی نیز هست که به طور معمول در جراحی‌های لثه باید رعایت گردد:

  • استفاده از دهان‌شویه‌های ضدعفونی کننده
  • خوردن مایعات و غذاهای نرم تا چند روز بعد از جراحی
  • خودداری از خوردن تنقلات مثل چیپس و پفک
  • عدم تحرک زیاد و انجام ورزش‌ها سنگین
  • از تف کردن شدید خودداری کنید.
  • عدم استعمال دخانیات
  • استفاده از خمیردندان‌های حساسیت‌زا

بعد از جراحی لثه درد زیادی نخواهید داشت و در صورت بروز دردهای خفیف می‌توان با داروهای مسکن و آنتی بیوتیک آن را درمان کرد. ممکن است بعد از جراحی تورم کمی در ناحیه مربوطه ایجاد شود که با کمپرس آب یخ تورم از بین می‌رود.

کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما: بیمه دندانپزشکی

  • ۰۰/۰۴/۳۱
  • مهراز کارت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی