مهراز کارت، بیمه دندانپزشکی، کارت تخفیف دندانپزشکی

50% کاهش هزینه های دندانپزشکی، دندانپزشکی ارزان

مهراز کارت، بیمه دندانپزشکی، کارت تخفیف دندانپزشکی

50% کاهش هزینه های دندانپزشکی، دندانپزشکی ارزان

  • ۰
  • ۰

رویش دندانهای عقل نیاز به وجود فضای کافی در استخوان فک داردو اگر فضای کافی در قوس فکی وجود نداشته باشد دندان به صورت نهفته یا نیمه نهفته باقی میماند. دندان عقل اگر درموقعیت صحیح رویش یابد، مانند سایر دندانها مفید و مؤثر بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند ولی این حالت به صورت کمتری اتفاق میافتد و رویش دندان عقل اغلب با مشکلاتی همراه است. حتی در صورت رویش مناسب این دندان به علت موقعیت آن و عدم دسترسی مناسب جهت رعایت بهداشت بیشتر دچار پوسیدگی میشوند. 
رشد دندان های عقل معمولا به دلیل اینکه فک فضای کافی برای رشد و قرارگیری تمام دندان ها را ندارد، تحت تاثیر قرار می گیرد. دندان های عقل دندان هایی هستند که فقط تا حدی در زاویه مستقیم ظاهر می شوند و شرایط رویش آنها بر روی دندان های کناری تاثیر می گذارد. دندان های عقل معمولا در زاویه ای رشد می کنند که در زیر لثه پنهانند و یا مقدار کمی از آن ها ظاهر می شود.
 دندان عقل نوعی دندان مولر یا مولار (Molar) است که آخرین دندان در هر قوس فکی است. خود دندان‌های مولر که به آن‌ها دندان آسیاب یا آسیا گفته می‌شود، 12 عدد هستند و در هر فک 6 عدد از این مولرها وجود دارد.
ین دندان‌ها آخرین دندان‌های دائمی هستند که از لثه بیرون می‌آیند. به طور معمول، سنین 17  تا 22 سالگی را محدوده ظاهر شدن این دندان می‌دانند. یعنی در حالت عادی، افراد معمولا در سن 17 تا 25 سالگی باید بدون مشکلی دندان‌های عقلشان در آمده باشد. علت اصلی نامیدن این دندان‌ها به دندان عقل نیز، به دلیل دیر درآمدن آن‌ها است.

 

دلایل کشیدن دندان عقل


دندان عقل اگر درموقعیت صحیح رویش یابد، مانند سایر دندانها مفید و مؤثر بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند ولی این حالت به صورت کمتری اتفاق میافتد و رویش دندان عقل اغلب با مشکلاتی همراه است. حتی در صورت رویش مناسب این دندان به علت موقعیت آن و عدم دسترسی مناسب جهت رعایت بهداشت بیشتر دچار پوسیدگی میشوند. اعتقادی وجود دارد که ممکن است فشار ناشی از این دندانها سبب بی‌نظمی در ردیف دندانها شود که از نظر علمی ثابت شده نمی‌باشد.
زمانی که فضای کافی برای رویش دندان‌ها وجود نداشته باشد و یا دندانی نهفته بماند، نظم دندان‌ها به هم می‌ریزد. یک دندان نهفته به وضوح می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به دندان‌های مجاور و کج‌تر شدن آن‌ها شود. در نتیجه کشیدن دندان عقل در ارتودنسی لازم است.
کشیدن دندان در هنگام ارتودنسی
پیشگیری از وقوع شکستگی فک و جلوگیری از تضعیف استخوان فک
پیشگیری و یا درمان«پری کرمنیت»   ( التهاب  در بافت نرم پوشانده تاج یک دندان نیمه نهفته که همراه با درد است.)
جلوگیری از ایجاد کیست و تومور های دندانی و فکی
پیشگیری از ایجاد بیماری های پریونتال (بافت ‏های نگهدارنده‏ ی دندان)
فشردگی دندان ها و از بین رفتن نظم دندان ها
درد شدید دندان عقل و ایجاد پوسیدگی و بیماری های لثه
آماده‏ سازی بیماران جهت جراحی‏ های اصلاحی فکی:
تحلیل ریشه دندان ‏های مجاور


انواع دندان عقل


دندان عقل می تواند به شکل رشد کرده, نیمه نهفته و یا کامل نهفته باشد. حتی ممکن است بیش از یک دندان
 عقل نهفته در هر سمت وجود داشته باشد. رشد دندان عقل احتیاج به وجود فضای کافی در استخوان فک دارد و در صورتی که فضای به اندازه در فک انسان نباشد، دندان به شکل نهفته یا نیمه نهفته خود را نشان می دهد.
زمانی که به هر علتی این دندان‌ها در داخل لثه گیر کنند به آن ها دندان نهفته می‌گویند. زمانی که دندان مولر سوم زیر لثه به دام افتاده باشد می‌گویند دندان عقل نهفته است.


زمان مناسب کشیدن دندان عقل


هر بیماری شرایط منحصر به فردی دارد و نیاز به درمان در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. این یک سوال معمول است که هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد، زیرا این امر به شدت و وسعت علائم حاصل از وجود دندان عقل در دهان بیمار و همچنین تاثیرش بر سایر دندان ها بستگی دارد. ولی به طور معمول باید گفت  دندان عقلی که جا ندارد باید در 18 سالگی به بعد کشیده شود.
دندان نهفته به دو صورت رشد می کند یا به صورت عمودی باقی می ماند یا راه خود را گم کرده و به صورت افقی رشد می کند. وقتی دندان عقل به صورت افقی رشد کند به ریشه دندان آسیاب آخر برخورد می کند در این صورت باعث تحلیل رفتن ریشه این دندان می شود. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است از دهان عکس رادیوگرافی تهیه شود تا وضعیت رویش دندان های عقل بررسی گردد.


عوارض کشیدن دندان عقل


بعد از کشیدن دندان عقل بوی بد دهان آزار دهنده باشد و دهان با تغییرمزه و طعم همراه باشد ممکن است این بو به خاطر عفونت باشد و ممکن هم هست که به دلایلی دیگری از جمله حفره خشک، خوردن داروهای مسکن و یا حتی خونریزی احتمالی بعد از کشیدن دندان عقل باشد.
به طور کلی بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی می باشد ، اما اگر این بو پس از چند روز ادامه داشته باشد باید به وضع آن رسیدگی نمود. ما راهکار اساسی برای رفع بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان عقل استفاده از دهان شویه کلر هگزدین می باشد که  علاوه بر شستشو ضدعفونی نیز می کند و می تواند طیف وسیعی از میکروب ها و باکتری‌های دهان و دندان را از بین ببرد.
 در بزرگسالان عموما ریشه هایی دندان عقل بزرگتر می شود و کشیدن دندان عقل با درد و رنج بیشتری ممکن است همراه باشد.

کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما: بیمه دندانپزشکی
 

  • ۰۰/۰۶/۱۹
  • مهراز کارت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی