مهراز کارت، بیمه دندانپزشکی، کارت تخفیف دندانپزشکی

50% کاهش هزینه های دندانپزشکی، دندانپزشکی ارزان

مهراز کارت، بیمه دندانپزشکی، کارت تخفیف دندانپزشکی

50% کاهش هزینه های دندانپزشکی، دندانپزشکی ارزان

  • ۰
  • ۰

پین دندان مانند یک ستونی عمل می کند که فشارهای وارد شده به تاج دندان و بخش ترمیمی تاج دندان را به ریشه منتقل می کند, با استفاده از پین دندان احتمال شکستگی در دندان کمتر می شود.
در پین دندان، یک سوراخ بسیار کوچک در دندان ایجاد شده و سپس پین در جای خود پیچ می‌شود. پین به طور معمول در مواردی مثل شکستگی تاج دندان، اصلاح تراز دندان، از بین رفتن تاج به دلیل پوسیدگی استفاده می‌شود. پین مانند یک ستون، فشاری را که به دندان می‌آید از روی تاج و محل ترمیم به ریشه منتقل می‌کند تا بر اثر فشار تاج دندان دچار شکستگی و ترک نشود.
از آنجا که بهترین راه این است که دندان‌ها تا حد امکان حفظ شوند، مگر آسیب به قدری باشد که امکان ترمیم آن نباشد. در این صورت راهی جز کشیدن آنها نمی‌ماند. پین دندان یکی از روش‌های نگهداری دندان‌‌های آسیب دیده است، تا بیمار مجبور به استفاده از دندان‌ مصنوعی نباشد.
پین دندان روشی پرکاربرد برای ترمیم تاج دندان‌های پوسیده است. پین یک پیج فلزی است و باید از مواد پرکننده دندان مانند آمالگام یا کامپوزیت برای استحکام بیشتر دندان استفاده کرد. به تشخیص پزشک شاید نیاز به یک مرحله اضافه برای روکش کردن دندان باشد.

چرا از پین دندان استفاده می شود؟

پین دندان یک روش ترمیمی دندان است؛ و در مواردی که ساختار دندان به دلیل آسیب دیدگی زیاد امکان حفظ مواد ترمیم را نداشته باشد، از پایه‌ای به نام پین برای حفظ مواد ترمیمی استفاده می‌شود.
پین در دندان‌هایی استفاده می‌شود که آسیب دیده است اما وضعیت مناسبی برای نگه داشتن ترمیم‌ها و مواد پرکننده دندان را ندارد. اگر بدون پین، عمل ترمیم بر روی این دندان‌ها انجام شود، بر اثر فشار دندان‌ها به یکدیگر یا عمل جویدن، می‌شکنند یا مواد پرکننده بعد از مدتی از جای خود خارج می‌شوند. به عبارت دیگر هنگامی که پزشک تشخیص بدهد که دندان توانایی تحمل ترمیم و مواد پرکننده را ندارد، از پین دندان استفاده می‌کند. 

چند نوع پین دندان وجود دارد؟ 

پین‌های داخل کانال دندان، داستان متفاوتی دارند و باید برای دندان‌هایی استفاده شوند که کانال دندان، عصب کشی شده است. اندازه آنها متفاوت بوده و با توجه به طول و قطر کانال دندان انتخاب می‌شوند. این نوع پین با استفاده از چسب مخصوص در دندان قرار می‌گیرند. اگر پینی که داخل کانال قرار دارد باعث ترک خوردن دندان شود باید دندان کشیده شود.
پین داخل عاج دندان که در مواقعی که ریشه دندان عصب کشی نشده است، اما عاج آسیب دیده استفاده می‌شود. اندازه این پین‌ها بسیار کوچک است (3 میلی‌ متر) و قرار دادن آنها باید با دقت انجام شود تا باعث آسیب به بافت نرم نشود. این پین‌ها به دندان پیچ می‌شوند و هیچ ماده یا چسبی برای حفظ آنها استفاده نمی‌شود. این نوع پیچ‌ها معمولا برای دندان‌های جلو استفاده نمی‌شود. اگر پینی که در عاج دندان قرار داده شده است باعث تحریک ریشه دندان شود، باعث درد دندان می‌شود و بهتر است که عصب کشی صورت گیرد. 
در برخی موارد، باز هم برای حفظ استحکام بیشتر دندان نیاز است که در کنار پین از روش پست و کور (post & core) استفاده شود. پست و کور یک نوع روکش است که بعد از عصب کشی بر روی دندان قرار می‌‌گیرد. 

تفاوت ایمپلنت (کاشت دندان) و پین دندان چیست؟

ایمپلنت (کاشت دندان) در چند مرحله انجام می‌شود که فواصل بین آنها تا چند ماه زمان می‌برد. در مرحله اول باید پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است به استخوان فک متصل شود که این مرحله بین 3 تا 5 ماه زمان می‌برد. مراحل دیگر نیز به طور میانگین همین اندازه زمان نیاز دارند. در مرحله آخر نیز یک روکش بر روی دندان قرار می‌گیرد. در واقع ایمپلنت یک دندان مصنوعی دائمی است که جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. ایمپلنت‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانند جایگزین یک یا چند دندان شوند. ایمپلنت تنها در صورتی استفاده می‌شود که هیچ راهی برای حفظ دندان آسیب دیده یا پوسیده نباشد.

پین دندان نسبت به ایمپلنت زمان کمتری می برد و برای افزایش استحکام دندان‌های ترمیم شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر برخلاف ایمپلنت، در پین دندان، تلاش بر این است که دندان بیمار حفظ شود و دندان مصنوعی جایگزین نمی‌شود. در واقع با اضافه کردن یک پایه (پین) تلاش بر این است که دندان بتواند مواد ترمیمی را حدف کرده و دوام لازم را پیدا کند. اگر این پین در دندان گذاشته نشود، مواد ترمیمی از دندان جدا می‌شوند. برای قرار دادن پین در دندان نیاز به چسب مخصوص نیست. معمولا بعد از اتمام پین دندان، یک روکش بر روی آن قرار می‌گیرد.
این پین مانع از این می‌شود که دوباره فشار زیادی بر عاج وارد شده و بکشند. پین یکی از آخرین تلاش‌هایی است که برای حفظ دندان آسیب دیده صورت می‌گیرد. معمولا بعد از این مرحله و عدم نتیجه‌گیری مناسب راهی جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند.
مواردی که در آن ها نمیتوان از پین دندان استفاده کرد به این صورت می باشد: اگر ریشه دندان منحنی باشد،اگر قسمتی از دندان در زیر لثه شکسته شده باشد، اگر رشد ریشه در کودکان کامل نشده باشد، در افراد سالخورده ای که کانال ریشه خیلی باریک شده است.

کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما: بیمه دندانپزشکی

  • ۰۰/۰۵/۳۰
  • مهراز کارت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی